zondag 16 oktober 2016 om 09.30 uur

Eredienst in De Voorhof
Voorganger(s): dhr. G.J. Pellikaan

"Ik snap niet waarom het soms zo moeilijk moet gaan", zo verzucht de één. "Het gaat allemaal niet vanzelf in het leven", reageert de ander. Om verder te komen, lijkt het soms een heel geworstel. Maar waartegen worstel je dan? Of tegen wie? En als je er ook nog eens van wakker ligt, tegen wie of wiens gedachten neem je het dan op?
Jakob kende zijn strijd in die donkere nacht bij de rivier de Jabbok (Genesis 32:22-31). Ook hij worstelde die nacht en wist niet met wie hij van doen had, zo lijkt het. Hij moest en zou het weten, voordat de strijd beslist werd of de dag zou aanbreken. Zo volhardend was hij.
Volhardendheid zien we ook terug in het leven van Jezus. Hij moedigt ons aan om volhardend te zijn. Hij vertelt erover in een gelijkenis over het bidden (Lucas 18:1-8). Geen overwinning zonder strijd. Hoe werkt dat bij ons?
In deze viering hebben ook de kinderen hun aandeel. Zij willen iets laten zien van wat ze de zaterdag ervoor (op het vakantiebijbelfeest) hebben gedaan. En we gedenken in deze dienst dhr. Gerrit Hoogenboom en bevestigen zijn naam op de overlijdensrol.
GJP

1. K.I.A. Wereldvoedseldag

Collecte 16 oktober: Kerk in Actie Werelddiaconaat
In de afgelegen bergdorpen in Nepal heeft de bevolking moeite om voldoende voedsel te verbouwen. Dorpsbewoners leven van landbouw en veehouderij, maar rondom de bergdorpen is weinig vruchtbare grond. De bevolking heeft meestal geen toegang tot nieuwe landbouwmethoden.
De organisatie ICFON zet zich, met ondersteuning van Kerk in Actie, in voor een betere voedselproductie. Wanneer dorpsbewoners meer voedsel produceren, stijgt hun inkomen. Op den duur verbeteren hierdoor ook hun levensomstandigheden. De dorpsbewoners krijgen o.a. landbouwtrainingen van ICFON, ook oefenen ze met nieuwe landbouwmethoden om hun opbrengst te verhogen en leren ze hoe ze hun producten het beste kunnen verkopen op de markt.
Gezinnen kunnen een lening krijgen van 60 euro om een geit aan te schaffen en een training te volgen voor de verzorging. Zo kunnen ze bijv. geiten fokken. Dorpsbewoners kunnen zich ook aansluiten bij een spaargroep of een alfabetiseringscursus volgen. Dankzij ICFON ontwikkelen zij niet alleen nieuwe vaardigheden, maar leren ze ook zelf het heft in handen te nemen en ontwikkelen zij zich tot zelfbewuste en krachtige dorpsbewoners.
De collecteopbrengst is bestemd voor ICFON en andere werelddiaconale projecten van Kerk in Actie. Van harte aanbevolen! Helpt u mee om deze collecte tot een succes te maken?
Voor meer informatie kijkt u op: www.kerkinactie.nl
De diaconie

Ziekenzondag in RK Kerk