woensdag 22 februari 2023 om 19:30

Aswoensdag in kerk OLV van Goeden Raad
Voorganger(s): pastor Hans Smulders

Aswoensdag is voor veel gelovigen een belangrijke dag: de eerste dag van de Veertigdagentijd en daarmee van een periode van bezinning en inkeer als voorbereiding op het Paasfeest. In de katholieke kerk was het vanaf de tweede eeuw gebruikelijk om de drie dagen voorafgaand aan Pasen te vasten, later werd dat uitgebreid naar de Goede Week en pas aan het eind van de derde eeuw werden het veertig dagen: de tijd die Jezus vastend in de woestijn doorbracht.
Nu was er één probleem: katholieken vasten niet op zondag, maar daar heeft paus Gregorius de Grote het volgende op gevonden: de Veertigdagentijd moest voortaan 46 dagen voor Pasen aanvangen. Zo bleven er, na aftrek van de zondagen, tot Pasen veertig werkelijke dagen over.
Op Aswoensdag ontvangt de gelovige tijdens de viering het zogeheten 'askruisje'. De priester of diens assistent zet met as op het voorhoofd van de gelovige een kruisje, ten teken dat hij een tijd van bezinning, bekering en boete ingaat. Daarbij wordt doorgaans tegen iedere gelovige afzonderlijk gezegd: 'Bedenk wel, mens, dat ge stof zijt en tot stof zult wederkeren'. Deze tekst is gebaseerd op het 'doodvonnis' dat God na de zondeval over de mensheid uitsprak (Genesis 3,19). Soms wordt een andere formule gebruikt: 'Bekeert u en gelooft in het Evangelie'.
Dit jaar staat de Eucharistieviering in het teken van een hartelijk welkom aan alle christenen om gezamenlijk een begin te maken met de voorbereiding op Jezus’ lijden, sterven en opstanding. Ook kan iedereen het askruisje opgelegd krijgen. Het is weliswaar geen oecumenische viering, maar het interkerkelijke aspect wordt benadrukt doordat pastor Maria Opgelder van de Vereniging van Vrijzinnige Protestanten haar medewerking verleent door onder meer de overweging te houden. Voorganger is pastor Hans Smulders.
Wij nodigen u van harte uit op woensdag 22 februari, aanvang 19.30 uur, in de kerk OLV van Goeden Raad aan de Dijkstraat te Honselersdijk!

Pinksteren
datum en tijdstip 19-05-2024 om