zondag 9 juni 2013 om 9.30 uur

Eredienst in de Rehobothkerk
Voorganger(s): dhr. G.J. Pellikaan

We overdenken een vreemde gebeurtenis: een dode zoon wordt door Jezus tot leven gewekt (Lucas 7:11-17). In deze gebeurtenis zien we een aantal opmerkelijkheden die de moeite waard zijn om nader te bekijken. Wat mij hierin ook opvalt is het belang van het hebben van relaties. In de overdenking hoop ik er met u verder over na te denken. In deze dienst gedenken we dhr. István Takács, die op 2 mei j.l. overleden is. Een 'in memoriam' wordt uitgesproken en zijn naam wordt bevestigd op de overlijdensrol.

Collecte 9 juni: Kerk in Actie Werelddiaconaat
Het grootste gedeelte van de bevolking van Nicaraqua is erg arm. Veel mannen laten hun gezin in de steek vanwege werkeloosheid en/of alcoholproblemen en geweld is aan de orde van de dag. Steeds meer vrouwen en jonge meiden komen terecht in de prostitutie. Sommigen worden gedwongen door vrouwenhandelaren. Voor anderen is het een noodsprong om aan geld te komen als ze de enige kostwinner zijn in het gezin. Ook steeds meer kinderen zijn slachtoffer van seksuele uitbuiting en geweld. Tesis, partnerorganisatie van Kerk in Actie, helpt vrouwen en meisjes in de prostitutie om het leven op straat achter zich te laten. De vrouwen ondersteunen elkaar in groepen en kunnen een opleiding gaan volgen. Tesis begeleidt ook kinderen, jongeren en gezinnen die door alcohol of (seksueel) geweld in de problemen zijn gekomen. Kerk in Actie ondersteunt het werk van Tesis van harte. Helpt u mee? Geef dan aan de collecte voor het werelddiaconale werk van Kerk in Actie.
De diaconie/MvWaveren

Klas in de kerk
Woensdagmorgen 29 mei j.l. toog een stoet van 29 kinderen en 3 leerkrachten van De Hoeksteen naar De Voorhof. Onder het motto 'Klas in de kerk' kwamen zij op bezoek. De bedoeling van 'Klas in de kerk' - dat in samenwerking met kerk en school tot stand is gekomen - is om de kinderen de kans te geven te ontdekken wat er in de kerk te zien is en wat de betekenis ervan is. Na eerst in de kerkzaal rond gekeken te hebben, werden de kinderen in twee groepen verdeeld; de ene groep kreeg een rondleiding en de andere groep ging aan het werk met een opdracht. Na enige tijd wisselden de groepen, zodat uiteindelijk alle kinderen hetzelfde programma kregen. Het was boeiend om met de kinderen door het kerkgebouw te lopen en gesprekken met hen aan te gaan over het vele wat er te zien is. Bij het kruis voorin de kerk reageerde één van de kinderen met 'dat het kruis je leven geeft'. Een prachtig compact antwoord (hoewel er over het kruis veel meer te zeggen valt, wat ik ook niet kon laten tijdens de rondleiding). Eén van de kinderen had duidelijk ambities om koster te worden en wist in een onbewaakt moment de kerkklokken te luiden. Mocht u er iets van gemerkt hebben … dat was 'Klas in de kerk'.
Gertjan Pellikaan

Uit de Dijk
Laatst fietste ik over het fietspad langs de Middel Broekweg richting de Molenlaan. Twee ganzen kwamen van rechts aangevlogen. De één voorop en hoog genoeg om over mij heen te vliegen; de ander vloog erachter, een tikkeltje lager dan zijn voorganger. Zonder me af te vragen of vliegende ganzen van rechts ook voorrang hebben, hield ik in en wisten we elkaar te ontwijken. De betreffende gans ploegde met ferme vleugelslagen stug door de lucht en trachtte aan hoogte te winnen. Dat lukte niet met als gevolg dat een tel later de bewuste gans een auto ontmoette. Gelukkig werd het geen frontale botsing, maar werd het een 'milde' confrontatie met het zijraam van de auto. De gans kwam in de berm op de grond terecht, beduusd van wat hem overkomen was. Gelukkig krabbelde hij op eigen kracht overeind en keek om zich heen hoe zijn weg te vervolgen, de ander achterna. Gerustgesteld door dit beeld, vervolgde ik mijn weg. Dit alles nog eens overziend, bedenk ik me: een ganzenvlucht is net kerkenwerk. Soms zit je lekker in een flow, kom je goed op hoogte en ga je soepel vooruit. Soms lukt dat niet, ploeg je wat af of bots je (tegen andere of eigen gedachten) en beland je met beide voeten weer op de grond in een poging opnieuw te beginnen. Want hoe dan ook: samen wil je toch vooruit.
Gertjan Pellikaan

STARTZONDAG