zondag 27 juli 2014 om 9.30 uur

Eredienst in de Voorhof
Voorganger(s): drs. R.D. van Schouwen

Deze dienst staat in het teken van ‘kiezen’. In het gewone leven maken wij aan één stuk door keuzes. Soms kijken we met voldoening op goed gemaakte keuzes terug, soms hebben we spijt van een bepaalde keuze. Verder zijn er altijd wel momenten in het leven waarop het kiezen van mensen ten opzichte van elkaar tot spijt of pijn leidt. Dat kan bijvoorbeeld wanneer we als kind altijd als laatste werden gekozen voor sport of spel, of als we helemaal niet mee mochten doen. Dat geeft ook het gevoel om helemaal niet mee te tèllen. En zo is het ook te begrijpen dat de Bijbelse boodschap dat God ten aanzien van ons mensen kíest, vaak eerder als een bedreigende dan als een blijde boodschap beleefd werd of wordt.
U of jij begrijpt het al: we komen bij het stukje geloofsinhoud dat ‘(uit)verkiezing’ heet. Het is trouwens best te begrijpen dat er een ‘moegestreden gevoel’ om dit thema hangt. En het is ook heel goed te begrijpen dat we er niet of nauwelijks mee bezig willen of kunnen zijn. Zo ontstaat er vanzelf een soort wapenstilstand rond dit onderwerp, en - het moet gezegd - er zijn slechtere zaken dan een wapenstilstand. Aan de andere kant is een oplossing, is vrede, is ergens vrede mee kunnen hebben, nóg mooier. Welnu, ik hoop daaraan in de dienst van 27 juli te mogen en kunnen bijdragen.
Ronald van Schouwen

1. Diaconie