woensdag 5 november 2014 om 19.30 uur

Dankstond in de Voorhof

Op deze eerste woensdag van november houden we een dankstond. In deze dankviering overdenken we de vele redenen die ons tot dankbare mensen mogen maken. Het is goed en nodig om daar op gezette tijden bij stil te staan. Want als we het nieuws volgen, lijkt het alsof er geen redenen bestaan om dankbaar te zijn. Ook als we onze eigen levenssituatie overzien, ontgaat het ons wel eens aan momenten om dankbaar te zijn. En toch (en dat zeg ik niet lichtzinnig): in ons leven zijn er talloze redenen waarom we best "dankjewel" en "dank U wel, Here" mogen zeggen. Redenen tot dankbaarheid. Als we die uit het oog verliezen en daarmee het 'dankjewel' zeggen verleren, dan doen we onszelf en onze Schepper tekort. Vandaar de dankviering op deze eerste woensdag in november.
Tijdens de dankviering stappen we in de wijngaard waar genoeg te doen is (Matteüs 20:1-16). We zien de landheer werkers zoeken om de klus te klaren. Op gezette tijden van de dag gaat hij naar het dorpsplein en haalt er mensen op om voor hem in de wijngaard te werken. Die zijn er gelukkig genoeg! Aan het einde van de dag ontvangen de werkers de overeengekomen beloning. Maar wat blijkt: niet iedereen is even dankbaar. Ondanks de afspraken die zijn gemaakt en de resultaten die zijn geboekt, bestaat er onvrede. Wat is er gebeurd? Hoe kan het dat er niet voldaan werd aan de verwachtingen? Wat is de aanleiding voor de afwezigheid van dankbaarheid? Tijd voor een nader onderzoek. Tijd ook om te kijken hoe wij ons verhouden tot die werkers …
Gertjan Pellikaan

Collecten:
1. Dorcas

Collecte 5 november Dorcas
Dorcas heeft 154 projecten in 17 landen in voornamelijk Oost-Europa en Afrika. Dorcas richt zich op noodhulp (Syrië + Zuid-Soedan), sociale en structurele hulp en financiële adoptie. De projecten zijn er vooral op gericht de levens van de mensen te verbeteren.
Voor één van deze projecten willen wij vandaag collecteren: We willen een bijdrage leveren aan de verbetering van de levensomstandigheden van de inwoners van de gemeente Libonik in Albanië door te assisteren bij het opzetten van kleine en middelgrote bedrijven. Dit gebeurt door de motivatie en de vaardigheden van de deelnemers te verbeteren via training. De kennis over landbouw en veeteelt wordt op een hoger plan gebracht en er worden coöperaties van boeren opgericht. Er wordt aandacht besteed aan afzetmarkten, en als startkapitaal worden microkredieten verstrekt. Ook is er binnen het project aandacht voor evenwichtige man/vrouw-verhoudingen.
Help u mee om de mensen in Albanië te kunnen helpen? Hartelijk dank.

STARTZONDAG
datum en tijdstip 22-09-2024 om 9:30